Christelijk
De gereformeerde kerk in Oegstgeest is in de allereerste plaats een christelijke kerk. Wij geloven in de God van de bijbel die alles heeft gemaakt. Je kunt hierover lezen in de eerste hoofdstukken van de bijbel. Hier wordt tevens beschreven, dat toen God ook de mensen had geschapen, deze mensen (Adam en Eva) ervoor kozen, los van God te willen leven. Dit gebeurde, je zou kunnen zeggen, op voorstel van de satan. Hij trok de betrouwbaarheid van God openlijk in twijfel. En zette de mensen ertoe aan de voortgang van hun leven in eigen hand te nemen. Dit is in feite de diepste betekenis van de geschiedenis van de zondeval: de mens wilde zelf god zijn (zie Gen. 3, 5 …dan zult u als God zijn…). De mens los van God, de Bron, de Maker van het leven. Dat is het gevolg van deze tragische geschiedenis.
Wij geloven echter dat God de mens, ondanks deze keuze, niet los heeft gelaten. En aan zichzelf heeft overgelaten. De Bijbel leert dat God zoveel van de wereld houdt, dat Hij Zijn eigen Zoon naar de wereld heeft gestuurd om haar te redden. Deze Zoon, Jezus Christus nam de schuld van de mensen op Zich. En zorgde er op die manier voor dat de afstand tussen God en mens weer teniet werd gedaan. Dat betekent dat God weer kon gaan werken aan de oorspronkelijke bedoelingen die Hij met onze levens heeft.
Daarom is Jezus Christus de Heer van ons leven en het centrum van ons geloof en gemeenteleven.
Gereformeerd
Wat wil dat zeggen, dat een gemeente gereformeerd is? Hier is een heleboel over te vertellen. Maar gereformeerd wil in de tijd van vandaag vooral het volgende zeggen:
Wij gaan in onze bezinning over het geloof uit van de bijbel die helemaal door God bedoeld is als Zijn betrouwbare Woord. Wat Hij tegen ons als mensen wil zeggen, is hierin vastgelegd. Hierin spreekt Hij tegen ons. Dit Woord is door God aan de gemeente als geheel gegeven. We kunnen daar allemaal uit lezen en leren. In onze kerkdiensten staat dit Woord van God dan ook centraal. Dit komt tot uiting in het belangrijkste onderdeel van de kerkdienst: de preek. Hierin worden gedeelten uit de bijbel nader belicht en uitgelegd.
Jezus Christus staat in de preek en in ons leven centraal als de levende Heer. Hij is mens geworden, voor ons gestorven aan het kruis (goed vrijdag) en na drie dagen weer opgestaan uit de doden (pasen). Alleen door wat Hij heeft gedaan kan ik weer omgang hebben met God. Als ik een beroep doe op Zijn werk voor mij, overbrugt God de afstand tussen Hem en mij, puur op grond van genade.
Ook legt God op grond van wat Christus voor mij deed Zijn Geest in mijn leven. Hierdoor krijg ik steeds beter zicht op de ware toedracht van het leven en ga ik in denken en doen steeds meer lijken op de mens die God met mij bedoeld had. Dit komt er praktisch op neer dat je steeds meer gaat lijken op Gods eigen Zoon, Jezus Christus (zie bv. 2 Kor. 3, 18).
Als er in onze gemeente kinderen worden geboren, zijn die volgens ons opgenomen in het Verbond dat God met de mensen sloot. In dit Verbond houdt God de mensen voor dat, als ze met Hem leven, ze ook Zijn verlossing en vernieuwing mogen verwachten. Op deze manier verbindt God Zich aan een ieder die in Hem gelooft én aan de kinderen van hen.
De gemeente is voor ons niet alleen maar een plaats om af en toe bij elkaar te komen. Het is vooral ook de plaats waar we op een christelijke manier met elkaar samen leven. Dat houdt onder andere in dat we elkaar waar mogelijk helpen om de weg in het geloof te zoeken en te vinden. In praktijk betekent dit, dat we met elkaar de bijbel bestuderen, bidden, elkaar de weg proberen te wijzen, te bemoedigen en praktisch te ondersteunen (bv. in geval van ziekte, eenzaamheid, e.d.). In dit samen leren en leven staat wat de bijbel ons leert centraal. Als gereformeerde kerken gezamenlijk hebben we in de zogenaamde belijdenisgeschriften geprobeerd van dit bijbels levensonderwijs een samenvatting te geven. Deze belijdenisgeschriften vormen als het ware het gezamenlijke uitgangspunt voor dit gezamenlijke christelijke leven.
God heeft de christelijke gemeente in de wereld gezet om hier doorheen iets te laten zien van Zichzelf en van het Koninkrijk dat Hij bezig is te maken. De christelijke levensstijl van de gemeente maakt nu al iets van dat Koninkrijk zichtbaar. Op deze manier laat de gemeente iets zien van het grote wonder dat God ons vanuit de duisternis van deze wereld geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht (1 Pet. 2, 9 – 10). Wij zien dit “lichtzuil zijn voor het evangelie in deze wereld” als een roeping, een taak voor onze gemeente.
De organisatie van de gemeente
Allereerst is er een kerkenraad. Deze raad is door de gemeente verkozen en bestaat uit zgn. ambtsdragers, t.w. ouderlingen, diakenen en een predikant. Deze ambtsdragers zorgen er in de eerste plaats voor, dat de leden van de gemeente met elkaar toe kunnen komen aan het christelijke leven (vgl. Ef. 4, 10 – 12). Zij doen dit o.a. door (samen met en voor de gemeente) kerkdiensten te beleggen, door het doen van bezoeken bij de mensen thuis, het aanzetten en toerusten tot het met elkaar leven, e.d.
Om het met elkaar leven vorm te geven is er voor gekozen de gemeente in te delen in zgn. Netwerken. Deze Netwerken bestaan uit ongeveer 15 gezinnen (of adressen). Elke ouderling en diaken heeft twee Netwerken onder zijn hoede. Bij hun ambtelijk werk zijn zij m.n. op deze eigen Netwerken gericht. In dit werk worden ze ondersteund door een aantal broeders of zusters uit de Netwerken, uit ieder Netwerk twee. Samen vormen deze broeders en/of zusters een zgn. Pastoraal Team (PT). De bedoeling is, dat door regelmatig overleg de onderlinge pastorale en diaconale zorg gestimuleerd wordt. Het hart van de Netwerken ligt in de Netwerk – bijeenkomsten. Op deze bijeenkomsten delen de leden van het Netwerk dingen uit hun (geloofs-) leven. Een belangrijk onderdeel van deze bijeenkomsten is gezamenlijk gebed. Ieder Netwerk vult deze bijeenkomsten op zijn eigen manier in.